Oprava zadnej kamery VW - nezatvára sa
Na mojom vozidle VW Passat B8 z roku 2015 sa prestala nakláňať cúvacia kamera. Obraz funguje, ale po vypnutí motora alebo zaradení D by sa mala kamera po niekoľkých sekundách zatvoriť. Zo začiatku sa občas stávalo, že sa nezavrela. Potom častejšie, až zostala otvorená stále.Pri cúvaní obraz fungoval, ale nepríjemné bolo, že sa kamera zašpinila. A kufor sa nedal otvoriť. Tým, že v znaku je aj spínač na otváranie kufra, nebolo to možné a musel som ho otvárať len tlačidlom od vodiča alebo diaľkovým ovládaním.
Môj prvý dotaz smeroval do servisu Volkswagen. Tam mi povedali, že v katalógu majú ako náhradný diel iba celú kameru, takže mi ju môžu vymeniť iba celú. Cena je 700 EUR bez DPH plus práca. Začal som teda zisťovať, či by bolo možné kameru opraviť.
Krok 1 - mazanie
Najprv som sa pokúsil fotoaparát rozobrať, vyčistiť a namazať. Na nejaký čas sa prevádzka fotoaparátu zlepšila a naklápanie začalo opäť fungovať. Po niekoľkých mesiacoch sa však problém vrátil. Postup, ako sa dostať ku kamere a kde ju namazať, nájdete nižšie.
Výber zimných pneumatík?

ADAC 2023
ADAC 2022
AutoBild 2021
Goodyear UltraGrip Performance+
91 %
18 recenzií

Autozeitung 2019
AutoBild 2018
ADAC 2018
Michelin Alpin 5
88 %
28 recenzií

ADAC 2024
ADAC 2023
Autoklub ČR 2022
Continental WinterContact TS 870
79 %
20 recenzií
Krok 2 - demontáž fotoaparátu a výmena chybných častí
Ako ďalší krok som začal hľadať súčiastky, ktoré by mohli spôsobovať problém a mohli by sa vymeniť. Vo fotoaparáte je motor, ktorý prostredníctvom šnekových prevodov a ozubených koliesok ovláda naklápanie značky a vysúvanie fotoaparátu. A práve v tomto mechanizme vzniká problém. Buď kvôli slabému motoru, alebo kvôli nesprávne nastavenému plastovému ozubenému kolesu, ktoré má tlačiť na mikrospínač. Prípadne môže byť opotrebovaný samotný mikrospínač, a teda nevydáva správny pokyn.
Po úspešnej oprave fotoaparátu som napísal návod na jeho rozobratie a výmenu jednotlivých častí. Dúfam, že to pomôže aj ostatným, ktorí budú riešiť podobný problém s cúvacou kamerou. Podľa toho, čo som sa dočítal, podobným problémom trpia aj iné modely Volkswagen, ktoré majú výklopnú kameru. Napr. modely VW Polo, VW Golf, VW New Beete, VW Pasat, VW T-roc atď.
Čo budete potrebovať
Na tento postup budete potrebovať:
- Skrutkovač TORX veľkosti T25
- Skrutkovač TORX veľkosti T20
- Skrutkovač TORX veľkosti T10
- Skrutkovač s plochou hlavou
- Diel, ktorý budete chcieť vymeniť.
Dostupné diely
Najjednoduchšie je vymeniť modul motora. Táto operácia je veľmi jednoduchá, naozaj stačí vymeniť kus za kus. Vďaka sú k dispozícii na stránke Aliexpress.com. Tu sú odkazy, kde si môžete kúpiť uvedený modul - ide o ten istý výrobok, len od rôznych predajcov. Cena sa pohybuje v rozmedzí 90 - 110 €. Keďže ceny a dodacie lehoty sa dosť líšia, dávam sem viac odkazov. Vyberajte teda podľa aktuálnych podmienok:
Ak chcete tento modul rozobrať a vymeniť len jeden komponent, je to tiež možné, ale oveľa pracnejšie. Pozri nižšie.
Odstránenie zadnej kamery
Túto fotografiu som urobil na vozidle VW Passat Variant B8. Existuje viac modelov Volkswagen s naklápacími kamerami. Takže prvý krok (odstránenie plastu spod veka kufra) sa bude pri rôznych modeloch líšiť, ale keď sa dostanete k samotnej kamere, postup je rovnaký.
Odstránenie plastového krytu
Najprv je potrebné odstrániť plastový kryt 5. dverí.
- Odstráňte uzáver z rukoväte
- Odstráňte výstražný trojuholník
- Vytiahnite plastové krytky na stranách
- Odskrutkujte 4 skrutky s nástavcom T20, pozri fotografiu
- Uchopte plastový kryt za otvory na bočných krytkách
- Na uvoľnenie celého plastu zo zacvakávacích výstupkov je potrebné odtrhnutie. Nebojte sa pracovať tvrdo, chce to trochu sily. V plaste je niekoľko západky, takže ich treba vytiahnuť postupne. Nemajte obavy, sú kovové, takže sa opäť zacvaknú.
- Keď ich všetky uvoľníte, dávajte pozor na kábel k elektrickému tlačidlu uvoľnenia kufra. Nakoniec odpojte aj to a môžete odložiť všetky veľké plasty nabok.
Demontáž kamery z vozidla
Teraz môžete vidieť celý mechanizmus kamery, otváranie kufra a emblém VW zvnútra. Ďalšie kroky sú nasledovné:
- Odpojte priehľadnú hadicu - slúži na odtok vody, ktorá by sa do nej mohla dostať počas dažďa.
- Odskrutkujte 3 skrutky zobrazené na obrázku - ide o nádrž T25
- Po otočení fotoaparátu ho uvoľnite, aby zostal visieť na kábloch.
- Pred odpojením káblov buďte opatrní. Ak totiž máte elektrický kufor, môžete značku ľahko rukou prevrátiť a spustiť piate dvierka na hlavu.
- Odpojte všetky tri zväzky káblov - pre istotu si ich môžete odfotiť, aby ste ich potom omylom nevrátili späť opačne. Jeden z koncových dielov sa totiž zacvakne v dvoch polohách.
- Teraz máte fotoaparát rozobratý. Ak chcete a opravujete fotoaparát napríklad vonku, môžete ho teraz vziať domov a pokračovať vo vhodnom prostredí.
Výber celoročných pneumatík?

Tyre Reviews 2024
Continental AllSeasonContact 2
90 %
25 recenzií

ADAC 2024
Tyre Reviews 2024
AutoBild 2023
Michelin CrossClimate 2
85 %
157 recenzií

AutoBild 2023
ACE 2022
Autoklub ČR 2022
Nokian SeasonProof
92 %
70 recenzií
Rozmontovanie cúvacej kamery
- Odpojte kábel spájajúci kameru so značkou. Je to jediný konektor, ktorý sa nedá jednoducho vytiahnuť. Musíte zatlačiť na plast, aby sa uvoľnil zámok (zobáčik). Keďže je tam málo miesta, najlepšie je urobiť to pomocou plochého skrutkovača.
- Teraz odskrutkujte 4 skrutky - nástavec T20.
- Teraz ste oddelili kameru s motorom od značky.
- Tu je vhodné priestor vyčistiť alebo namazať. Nachádza sa tu veľa nečistôt. Môžete tiež ručne odskrutkovať kryt kamery a namazať plast, v ktorom sa už nachádza samotná kamera - tento plast vychádza z krytu a ak sú tu nečistoty, môžu drhnúť a zhoršovať pohyb kamery.
- Teraz musíte oddeliť modul motora od fotoaparátu. Na to stačí odskrutkovať 2 z 3 skrutiek - nástavec T20.
- Po odstránení uvidíte lištu, v ktorej sa pohon prenáša z motora do fotoaparátu.
- Ak ste sa rozhodli vymeniť modul s motorom, máte vyhraté. Stačí namontovať nový modul a pri opätovnej montáži dbať na správnu polohu pohonu v koľajnici.
A teraz, presne opačným postupom, fotoaparát znovu zložíme a nainštalujeme.
Na trhu sú k dispozícii ďalšie komponenty, ktoré sa nachádzajú vo vnútri modulu motora. Preto je možné vymeniť aj jeden diel a získať tak ešte nižšie náklady. Vopred však upozorňujem, že je to už podstatne náročnejšie a nemám to podrobne zdokumentované. Vyžaduje si to už odpájkovanie mikrospínača a správne definovanie krajných polôh kamery pri opätovnej montáži. Je potrebné správne zostaviť prevody, pretože tým sa nastaví, ktorá poloha kamery je úplne zatvorená a ktorá úplne otvorená. Ak prevody zostavíte inak, môže sa stať, že sa kamera otvorí len do polovice.
Dostupné produkty, ktoré som našiel a ktoré sa dajú nahradiť samostatne, sú:
Odporúčam vymeniť celý modul s motorom. So základnou zručnosťou to zvládne každý a vyhnete sa zložitému vymedzovaniu krajných polôh, čo je naozaj fuška. Tu je niekoľko fotiek, ako vyzerá modul s motorom vo vnútri.