Zimné pneumatiky

Zimné pneumatiky

Najlepšie zimné pneumatiky


Rebríček zimných pneumatík podľa recenzií

Poradie Názov pneu Správanie na suchu Správanie na mokru Spätná väzba Jazda na hrane Opotrebenie Hlučnosť Sneh Ľad Kúpil by som znovu Celkové hodnotenie
1 Michelin Pilot Alpin PA4

AutoBild 2019

Auto Moto und Sport 2017

AutoBild 2016

92 % 95 % 94 % 95 % 93 % 92 % 94 % 91 % 96 % 94 %
31 recenzií
 čítať recenzie
2 Goodyear UltraGrip Performance+

ADAC 2023

ADAC 2022

AutoBild 2021

88 % 94 % 88 % 86 % 93 % 92 % 96 % 88 % 94 % 91 %
17 recenzií
 čítať recenzie
3 Yokohama W Drive V903 92 % 92 % 92 % 86 % 92 % 84 % 93 % 85 % 94 % 90 %
5 recenzií
 čítať recenzie
4 Continental Winter Contact TS 800 88 % 93 % 86 % 88 % 88 % 89 % 90 % 80 % 97 % 89 %
12 recenzií
 čítať recenzie
5 Goodyear UltraGrip 9 plus

ADAC 2023

ADAC 2022

AutoBild 2021

93 % 94 % 83 % 93 % 98 % 87 % 86 % 74 % 96 % 89 %
7 recenzií
 čítať recenzie
6 Semperit Speed Grip 5

ADAC 2023

AutoBild 2023

ADAC 2022

93 % 90 % 87 % 88 % 83 % 77 % 92 % 92 % 100 % 89 %
6 recenzií
 čítať recenzie
7 Goodyear UltraGrip Performance 3

AutoBild 2023

Tyre Reviews 2023

85 % 85 % 85 % 85 % 85 % 88 % 98 % 90 % 98 % 89 %
6 recenzií
 čítať recenzie
8 Michelin Alpin A4

ADAC 2019

ADAC 2016

ADAC 2015

88 % 94 % 91 % 88 % 94 % 91 % 80 % 77 % 93 % 88 %
59 recenzií
 čítať recenzie
9 Nokian WR D3

ADAC 2015

ADAC 2013

ADAC 2011

91 % 89 % 88 % 86 % 84 % 88 % 87 % 93 % 89 % 88 %
50 recenzií
 čítať recenzie
10 BFGoodrich gForce Winter 2

ADAC 2023

AutoBild 2023

ADAC 2022

86 % 90 % 84 % 84 % 84 % 90 % 93 % 84 % 93 % 88 %
25 recenzií
 čítať recenzie
Celý test zimných pneumatík

Ďalší rebríčky

Výsledky oficiálnych testov

2023: Test zimných pneumatík ADAC, 205/60 R16

Nový test zimných pneumatík 2023 pre menšie vozidlá SUV, ako sú Škoda Kamiq, VW T-Roc, Audi Q2 a Renault Captur. Zmes nových a osvedčených modelov zimných pneumatík. Tentoraz ADAC ponúkol veľmi podrobné údaje z testu vrátane brzdnej dráhy na rôznych povrchoch....

2023: Test zimných pneumatík ADAC, 225/45 R17

Dávate prednosť pohodliu a nízkej hlučnosti zimných pneumatík? Alebo dobrú priľnavosť v extrémnych podmienkach na snehu a ľade? Vždy ide o správny kompromis, aby zimné pneumatiky fungovali v rôznych poveternostných podmienkach. Počas slnečných jesenných dní na...

2023: Test zimných pneumatík AutoBild, 225/45 R18

Test časopisu AutoBild tentoraz so zimnými pneumatikami rozmeru 225/45 R18 95V, určenými predovšetkým pre vozidlá strednej triedy. Testovanie sa uskutočnilo na vozidlách BMW radu 3. V porovnaní s inými testami je tu výhodné, že novinári zohľadňujú aj cenovú úr...


Všetky oficiálne zimné testy


Výber zimných pneumatík nie je jednoduchá úloha. Pre laika je veľmi časovo náročné zorientovať sa v širokej ponuke zimných pneumatík a zistiť, ktorá zimná pneumatika je pre jeho situáciu a vozidlo najvhodnejšia. Výber sa tak zvyčajne zužuje na niekoľko základných kritérií - cena, dôvera v značku alebo odporúčania známych. Aby sme vám pomohli s lepším a profesionálnejším výberom zimných pneumatík, zhromažďujeme na tomto portáli recenzie od vodičov a oficiálne testy od rôznych renomovaných inštitúcií alebo motoristických časopisov. Vďaka tomu nemusíte študovať podrobné technické aspekty a rozdiely. Naše testy a recenzie zimných pneumatík vám pomôžu zorientovať sa na trhu s pneumatikami.

Kedy nasadiť zimné pneumatiky?

Začnime najdôležitejšou otázkou - kedy nasadiť zimné pneumatiky. Prvý termín, ktorý by mal mať každý na pamäti, je ten zákonný. Rozhodujúce je toto obdobie:

15. novembra do 31. marca

Táto povinnosť však platí len vtedy, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Alebo keď môžeme očakávať, že sa tieto podmienky vyskytnú počas našej cesty. Uznávate, že ide o veľmi vágnu formuláciu, ktorá dáva veľký priestor na hádku s policajtom pri kontrole, či ste mohli podmienky predvídať alebo nie.

Témou povinnosti zimných pneumatík sa budeme podrobnejšie zaoberať v samostatnom článku.

Ako rozpoznať zimnú pneumatiku

Ako vlastne spoznáte zimnú pneumatiku? Okrem popisov od predajcov to môžete zistiť aj pozorným sledovaním piktogramov na samotnej pneumatike. Skutočnú zimnú pneumatiku spoznáte podľa obrázku pohoria a snehových vločiek (3PMSF).

Značenie zimných pneumatík - snehová vločka a horské


Je dôležité dodať, že slovenská legislatíva nie je taká prísna ako napríklad rakúska alebo nemecká, kde sa vyžadujú pneumatiky so symbolom hory. Podľa platnej českej legislatívy postačujú pneumatiky, ktoré majú označenie M+S alebo "blato a sneh".

Označenie zimných pneumatík M+S

Toto označenie nesie oveľa viac pneumatík. Často ho možno vidieť na celoročných pneumatikách, prípadne na pneumatikách pre dodávky alebo terénne pneumatiky. Ak teda nechcete dostať pokutu na diaľnici, vyberte si pneumatiky s označením M+S. Ak vám záleží na bezpečnej jazde, jazdíte v horách a ide vám o čo najlepšie jazdné vlastnosti, určite si vyberte pneumatiku so symbolom hory a snehovej vločky na zimu.

Ako sa zimné pneumatiky líšia od letných?

Zimné pneumatiky sa od letných líšia v niekoľkých ohľadoch. Najdôležitejším rozdielom, ktorý nie je na prvý pohľad viditeľný, je materiál. Guma používaná na výrobu zimných pneumatík je oveľa mäkšia a odolnejšia voči mrazu. Bežná pneumatika pri teplotách okolo nuly úplne stvrdne, a preto kĺže. Letná pneumatika je preto pri teplotách pod nulou nebezpečná aj na suchom asfalte. Zimné pneumatiky zostávajú mäkké a priľnavé aj pod bodom mrazu, čo zaručuje dobré jazdné vlastnosti. Druhým rozdielom je dezén, ktorý je na zimných pneumatikách hrubší a oveľa robustnejší. Obsahuje aj drobné lamely, ktoré fungujú ako malé prísavky. Na druhej strane širšie drážky v dezéne zimných pneumatík dobre odvádzajú vodu, blato alebo sneh.

Zimné pneumatiky v lete?

Nie je žiadnym tajomstvom, že mnohí vodiči dnes jazdia len na jednej sade pneumatík počas celého roka. Spravidla sa používajú zimné pneumatiky, na ktorých sa potom jazdí v lete. Alebo jednoducho používajú zimné pneumatiky po celý rok, aby nemuseli vôbec prezúvať.

Väčšina vodičov si však neuvedomuje, že toto riešenie nie je vôbec vhodné a môže byť dokonca nebezpečné. Zimná pneumatika nie je určená na letné použitie, a preto má výrazne horšie vlastnosti ako letná pneumatika.

Zimná pneumatika je primárne určená na prevádzku v zimnom období pri teplotách pod bodom mrazu alebo len okolo neho. Mala by mať maximálnu priľnavosť na snehu a ľade a mala by tiež čo najefektívnejšie odvádzať veľké množstvo vody a snehovej kaše a mať dokonalé samočistiace vlastnosti pri jazde na snehu. Tomu zodpovedá aj dezén pneumatiky, ktorý je často bohato vrstvený, a zmes, do ktorej sa pridávajú prímesi oxidu kremičitého (špeciálne upravený oxid kremičitý), aby sa dosiahla čo najvyššia priľnavosť pri nízkych teplotách.

Zatiaľ čo letné pneumatiky sú navrhnuté na maximálny výkon pri teplotách nad +7 stupňov Celzia. Nie sú určené na jazdu na snehu a ľade. Letné pneumatiky sú účinnejšie pri svižnej jazde, zatáčaní, majú stabilnejšiu, pevnejšiu zmes a v súčasnosti majú všeobecne rovný a výrazne menej lamelový dezén ako zimné pneumatiky. Samozrejme, aj letná pneumatika musí plynule odvádzať vodu, aby sa dosiahla maximálna bezpečnosť.

Z uvedených riadkov je zrejmé, že ide o pneumatiky, z ktorých každá je určená do iných podmienok, a je dôležité rozlišovať medzi ich použitím. Ak chceme zimné pneumatiky používať v lete alebo pri teplotách nad určitou teplotou (podľa našich skúseností sú to teploty nad približne 7 až 10 stupňov Celzia), musíme sa pripraviť na to, že sa ich výkon zhorší. Za zmienku stojí napríklad vyššia hlučnosť pneumatík, vyšší valivý odpor, vyššia spotreba auta až o 10 %, horší brzdný výkon, horšia ovládateľnosť alebo horšie správanie v zákrutách a pri vyšších rýchlostiach. Dôvod? Je to preto, že zimná pneumatika má spravidla mäkšiu zmes, ktorá sa v dôsledku vyšších teplôt nadmerne zahrieva, čo spôsobuje horší výkon. Tým, že sa dezén "prilepí" k vozovke, zimná pneumatika nie je stabilná a pri ostrejšej jazde sa v zákrutách trhá alebo zvyšuje odpor vzduchu, čo sa rovná vyššej spotrebe paliva vozidla. A jedným z najnegatívnejších účinkov je výrazne horšia brzdná dráha. Napríklad pri teste brzdenia na mokrej vozovke z rýchlosti 80 km/h má zimná pneumatika o 6,4 m horšiu brzdnú dráhu ako letná pneumatika. Pri testovaní rovnakých pneumatík, ale na 7 mm vysokej vrstve vody a pri rýchlosti 100 km/h boli rozdiely ešte výraznejšie. Vozidlo s opotrebovanými zimnými pneumatikami stratilo kontakt s vozovkou pri rýchlosti 65 km/h.

Každý, kto uvažuje o tom, že v lete vyjazdí svoje staré zimné pneumatiky, by mal mať na pamäti, že je potrebná zvýšená opatrnosť, a jazdiť primerane.

Alu disky aj v zime? Alebo dávate prednosť plechovým diskom?

Hoci sú hliníkové disky oveľa krajšie ako bežné kovové alebo oceľové disky, mnohí motoristi si na zimu radšej kupujú klasické plechové disky. Je to nevyhnutné, alebo môžete bez obáv vymeniť svoje liate hliníkové disky za zimné pneumatiky a používať ich v zime?

ALU disky v zime

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že liate (hliníkové) kolesá si v zime neporadia so štrkom, ktorý je na cestách takmer všadeprítomný. Práve kamienky, štrk a posypová soľ môžu tieto kolesá poškodiť. Samozrejme, kolesá nezničíte úplne, ale keďže sa tieto kolesá vnímajú a vyrábajú výlučne ako konštrukčná záležitosť, môžete poškriabané liate kolesá považovať v podstate za zničené. Navyše, ak sú škrabance hlboké, tieto kolesá môžu začať galvanicky korodovať, a to je už len krôčik od toho, keď ich budete musieť definitívne vyhodiť alebo nechať znovu nalakovať. Na trhu je množstvo ALU kolies, ktoré sa môžu pochváliť špeciálnou zimnou úpravou, takže by mali byť odolnejšie voči soli. Stále sú však chúlostivejšie.

Chcete používať kolesá ALU v zime za každú cenu? Nič vám nebráni, len sa pripravte na ich častejšiu kontrolu, umývanie a ošetrenie prípadných škrabancov. Na tento účel môžete použiť napríklad bezfarebný lak, ktorého aplikácia zabráni prenikaniu chemikálií pod ochrannú vrstvu kolesa. Odborníci tiež odporúčajú čistiť povrch liatinových kolies špeciálnymi prípravkami, ktoré sú určené na ochranu povrchu kolesa. Dávajte tiež pozor, aby ste nenechali chemikálie zaschnúť na povrchu kolesa, pretože sa ich ťažko zbavuje a pri použití hrubej sily môžu koleso poškodiť.

Ak však používate bežné plechové disky pre zimné pneumatiky, nič z toho vás nemusí znepokojovať. Tieto kolesá sú zvyčajne natreté čiernou farbou a na ozdobu ich môžete ozdobiť puklicami. Hoci plechové kolesá trápi aj hrdza, po sezóne môžete všetky nepatrné známky hrdze zoškrabať a prelakovať alebo nastriekať. Vďaka tomu vám kolesá vydržia naozaj dlho a nebudete musieť o niekoľko rokov kupovať nové. Okrem toho môžete na plechové kolesá bezpečne používať chemické čistiace prostriedky, ktoré by mohli poškodiť niektoré hliníkové kolesá.

Ďalším dôvodom, prečo ľudia v zime používajú plechové a nie hliníkové disky, je aj cena. V zime hrozí väčšie riziko, že nabehnete do výmoľa alebo narazíte do obrubníka, ktorý nemusí byť pod snehom vidieť. Na druhej strane, kovové koleso vydrží dlhšie, v prípade potreby sa dá opraviť a narovnať a jeho výmena, ak je už poškodené, je podstatne lacnejšia.

Mnoho ľudí môže namietať, že je zbytočné mať hliníkové a plechové kolesá, že stačí mať jedno hliníkové koleso, na ktoré vždy pred sezónou nasadíte buď letné, alebo zimné pneumatiky. Tak častá výmena pneumatík však pneumatikám veľmi neprospieva a je možné, že ich životnosť bude kratšia, ako keby ste ich mali nasadené stále.

 

TOPlist TOPlist
Zavrieť

Zadajte rozmer vašich pneu

Najčastejšie: 205 55 R16, 195 65 R15, 195 60 R15, 225 45 R17

/ R