Štítky EÚ na pneumatikách
Štítok EÚ informuje spotrebiteľov o troch základných vlastnostiach pneumatiky: energetickej účinnosti, brzdení na mokrom povrchu a vonkajšom hluku. Každé kritérium má svoju vlastnú triedu, ktorá je vyjadrená písmenom a farbou.Energetická účinnosť
Pneumatiky predstavujú 20 % celkovej spotreby paliva. Jazda pneumatiky po ceste spôsobuje deformáciu spojenú s uvoľňovaním tepla. Tento jav vytvára silu nazývanú valivý odpor (RV). Čím je vyšší, tým viac paliva motor spotrebuje. Nízky valivý odpor je preto dôležitým kritériom na zníženie spotreby paliva a následne aj emisií CO2.
Na štítku je uvedená trieda valivého odporu, do ktorej pneumatika patrí. Triedy sú od A (najnižší valivý odpor) po G (najvyšší valivý odpor).
Pneumatika sa testuje na skúšobnej stolici, ktorú podľa štandardného protokolu tvorí bubon s priemerom 2 metre. Test simuluje jazdu rýchlosťou 80 km/h so zaťažením zodpovedajúcim 80 % indexu zaťaženia pneumatiky.
Brzdný výkon za mokra
Priľnavosť pneumatiky na mokrej vozovke je rozhodujúcim faktorom pre bezpečnosť vodiča a jeho spolujazdcov. Na jej meranie bol v európskej smernici stanovený protokol, ktorý stanovuje podmienky, za ktorých sa musí test uskutočniť: počiatočná rýchlosť, vlastnosti trate, výška vody, teplota.
Trieda sa pridelí po porovnaní výsledkov testu s výsledkami získanými s referenčnou pneumatikou. Triedy sa pohybujú od A (najlepšia) po G (najhoršia).
Tento test sa vykonáva na štandardnom vozidle vybavenom systémom ABS. Brzdenie sa meria počas spomaľovacej fázy z 80 km/h na 20 km/h. Všetky podmienky, za ktorých sa má test vykonať, sú uvedené v smernici. Tu sú niektoré z nich:
- Teplota: od 2° do 20 °C pre zimné pneumatiky, od 5° do 35 °C pre letné pneumatiky.
- Zmáčanie stopy: hladina vody v rozmedzí od 0,5 do 1,5 mm.
- Vlastnosti stopy: sklon, rovnosť, kvalita povrchu, štruktúra, trecie vlastnosti...
Hladina vonkajšieho hluku pri jazde
Hluk pneumatík je jedným z kritérií kvality života. Významne sa podieľa na celkovom hluku vydávanom vozidlom. Pri rýchlosti nad 50 km/h dokonca dominuje. Zníženie vonkajšieho hluku pri jazde preto prispieva k úsiliu o zníženie obťažujúceho hluku.
Výsledok nameraný pri teste sa porovnáva s limitnou hodnotou stanovenou predpismi. Hlučnosť je rozdelená do troch tried, ktoré sú označené jednou (najlepšia známka), dvoma alebo tromi zvukovými vlnami. Na štítku je uvedená aj konkrétna hodnota hluku v decibeloch.
Kto vykonáva testy?
Za posúdenie vlastností pneumatík vo vzťahu k európskemu značeniu sú zodpovední výrobcovia alebo dovozcovia pneumatík. Ide teda o proces vlastnej certifikácie.
Každý výrobca podrobuje svoje výrobky testom zodpovedajúcim protokolu, ktorý presne definujú európske inštitúcie. Zaväzuje sa, že poskytne spoľahlivú a objektívnu klasifikáciu, ktorá umožní spotrebiteľom porovnávať pneumatiky medzi sebou.
Potom je na každom členskom štáte Únie, aby zaručil, že testy boli vykonané v súlade so stanoveným postupom, a aby vykonal prípadné náhodné kontroly.
Výber letných pneumatík? Tu je nový test letných pneumatík 2024.
![Continental PremiumContact 7 – foto](/img/products/200/6/continental-premiumcontact-7.jpg)
ADAC 2024
AutoBild 2024
Autoklub ČR 2023
Continental PremiumContact 7
85 %
28 recenzií
![Hankook Ventus Prime 4 K135 – foto](/img/products/200/7/hankook-ventus-prime-4.jpg)
ADAC 2024
AutoBild 2024
ADAC 2023
Hankook Ventus Prime 4 K135
87 %
55 recenzií
![Michelin Pilot Sport 5 – foto](/img/products/200/6/michelin-pilot-sport-5.jpg)
AutoBild 2023
Michelin Pilot Sport 5
87 %
72 recenzií