Tlak v pneumatikách

Správny tlak v pneumatikách? Ako ho zmerať alebo inak zistiť? A kde môžete zistiť správny tlak v pneumatikách pre vaše vozidlo? Pripravili sme pre vás tento nový článok, ktorý vám odpovie na tieto otázky týkajúce sa tlaku v pneumatikách.

Jednotky tlaku v pneumatikách

Tlak v pneumatikách

Existujú tri základné jednotky tlaku vzduchu, a teda aj tlaku v pneumatikách:

  • kPa – kilo-pascal
  • BAR – 1 BAR  = 100 kPa
  • PSI – libra na štvorcový palec (lb/sq. inch)

Každý výrobca uvádza tlak v pneumatikách na svojich výrobkoch v rôznych jednotkách, ale vždy je to jedna z týchto troch. Najčastejšie nájdete tlak v pneumatikách v PSI na bočnici. Podobne aj kompresory na čerpacích staniciach alebo malé tlakomery majú na sebe zvyčajne uvedený tlak vo viacerých jednotkách. Niekedy však môže byť užitočný prevod medzi týmito jednotkami.

Ako je zrejmé z popisu jednotiek tlaku v pneumatikách, PSI sa častejšie používa v krajinách, kde sa meria v imperiálnych jednotkách (Spojené kráľovstvo, USA atď.). Teda tam, kde sa meria v palcoch, stopách a míľach. Na druhej strane, BAR a kPa sú typické metrické jednotky, ktoré sa častejšie používajú v Európe.

Základná prevodovka jednotky tlaku v pneumatikách je:

1 BAR = 14.5 PSI

Základný prevod jednotiek tlaku v pneumatikách je:Aký je správny tlak pre vaše vozidlo?

Štítok - správny tlak v pneumatikách

Správny tlak pre vaše vozidlo nájdete priamo na pneumatike. Každé vozidlo má na nej štítok, ktorý vyzerá ako na obrázku. Je buď na stĺpiku viditeľnom po otvorení dverí vodiča. Alebo pri viečku nádrže. Zvyčajne nájdete tlak odporúčaný pre prázdne vozidlo a potom pre plne naložené vozidlo. Niekedy môžu byť uvedené aj rôzne tlaky pre rôzne veľkosti pneumatík.

Podrobnejšie informácie o tlaku v pneumatikách zvyčajne nájdete v návode na používanie vozidla. Tu je niekoľko príkladov pre najbežnejšie vozidlá:

Škoda Octavia III combi, 1.6 TDI

rozmer normálne zaťaženie (bar) plné zaťaženie (bar)
  predné zadné predné zadné
195/65 R15 91H 2.2 2.3 2.5 3.3
205/55 R16 91V 2.1 2.1 2.5 3.2
205/50 R17 93V 2.1 2.1 2.5 3.2
225/45 R17 91V 2.1 2.1 2.5 3.2
225/40 R18 92V 2.0 2.1 2.4 3.3

Škoda Fabia 2013 combi, 1.4 TDI

rozmer normálne zaťaženie (bar) plné zaťaženie (bar)
  predné zadné predné zadné
185/60 R15 84H 2.0 2.1 2.4 3.1
195/55 R15 85H 2.0 2.1 2.4 3.1
205/45 R16 83H 2.0 2.1 2.4 3.1
205/40 R17 84V 2.0 2.1 2.4 3.1


Meranie tlaku v pneumatikách

Merač tlaku v pneumatikách

Ako zistím aktuálny tlak v pneumatikách? Najbežnejším spôsobom je použitie tlakomeru na meranie tlaku v pneumatikách, ktorý je správne riešený pomocou tlakomeru. Tie sú najčastejšie dostupné na čerpacích staniciach, ako súčasť kompresora na pneumatiky. Prípadne sa dajú kúpiť v ručnej verzii. Určite je dobré mať v aute tlakomer. Ak máte podozrenie, že vám uniká pneumatika, môžete rýchlo zistiť, ako ste na tom s tlakom. Či sa vám podarí dostať na najbližšiu čerpaciu stanicu alebo do pneuservisu, alebo či máte vytiahnuť rezervu alebo zavolať pomoc.

Treba tiež poznamenať, že všetky vozidlá vyrobené po 1. novembri 2014 a predávané v EÚ musia byť vybavené systémom automatického monitorovania tlaku v pneumatikách. Buď priamo, alebo nepriamo, pozri nižšie. Je to najmä z dôvodov zvýšenej bezpečnosti a ochrany životného prostredia. Výskum ukázal, že značné percento vodičov vôbec nekontroluje tlak v pneumatikách a dlhodobo jazdí na nedostatočne nahustených pneumatikách. Tieto vozidlá potom majú vyššiu spotrebu paliva a horšie jazdné vlastnosti.

TPMS

TPMS - meranie tlaku v pneumatikách

Novšie vozidlá sú zvyčajne vybavené systémom automatického monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS, čo je skratka pre Tire Pressure Monitoring System (systém monitorovania tlaku v pneumatikách). Ide o bezdrôtové snímače umiestnené vo ventiloch každého kolesa. Riadiaca jednotka vozidla potom nepretržite sníma tlak a v prípade jeho poklesu vás okamžite upozorní. Nevýhodou tohto systému je, že snímače v diskoch sú pomerne drahé. Každé koleso má pevne určené miesto (napr. pravé zadné) a nie je možné kolesá vymeniť. Jedine, že by pneuservis urobil nové spárovanie, čo si vyžaduje špeciálne vybavenie, ktoré majú zvyčajne len značkové servisy.

Nepriamy systém TPMS

JRozpoznanie tlaku v pneumatikách zo snímačov ABS. Pri tomto systéme sa na prístrojovej doske nezobrazuje konkrétny tlak BAR. Vozidlo vás len upozorní na akúkoľvek odchýlku tlaku v jednotlivých pneumatikách. Dokáže veľmi citlivo porovnať rýchlosť otáčania jednotlivých kolies a na základe toho vyhodnotiť pokles tlaku. Tento systém sa pomerne úspešne používa vo vozidlách VW (Škoda, Audi, Seat, ...), Mercedes a BMW. Nepriamy systém TPMS vyžaduje kalibráciu systému vždy po nahustení pneumatík na správny tlak. Je to jednoduchá úloha - zvyčajne vyhľadaním funkcie v menu informačného a zábavného systému, kde sa správny tlak potvrdí a uloží. Podobne by sa to malo vykonať vždy po prezutí pneumatík v pneuservise. Potom systém ABS sleduje, či sa všetky kolesá otáčajú rovnakým smerom. A ak sa líšia, upozorní vás na to. Hoci tento spôsob merania nevyzerá úplne spoľahlivo a presne, prekvapivo vás dokáže celkom spoľahlivo upozorniť aj na pokles tlaku o desatinu baru. Veľkou výhodou tohto systému je jeho používateľská prívetivosť. Okrem občasnej kalibrácie sa o ne nemusíte starať. Žiadne starosti so snímačmi, výmenou batérií, párovaním snímačov v pneuservise atď.

Ako často by som mal kontrolovať tlak v pneumatikách?

Pneuservis sa postará o základnú kontrolu a nastavenie tlaku v pneumatikách pri výmene letných alebo zimných pneumatík. Tlak v pneumatikách je dobré skontrolovať aj pri výraznej zmene teploty. Ako vieme, teplota má priamy vplyv na tlak. V chladnejšom počasí tlak v pneumatikách pomerne výrazne klesá. Na každých 10 °C klesne tlak v pneumatikách o 0,1 baru.

Ďalšou dôležitou poznámkou je, že tlak by ste mali vždy kontrolovať „za studena“. Závislosť tlaku od teploty platí aj vtedy, keď sa pneumatika zahreje jazdou. Počas horúceho letného dňa a pri dlhšej jazde po diaľnici je teplota pneumatík pomerne vysoká. Preto sa nenechajte oklamať a pred kontrolou tlaku nechajte pneumatiku najprv vychladnúť.

Ak máte podozrenie na únik vzduchu, skontrolujte aj tlak v pneumatikách. To platí najmä pri zmene jazdných vlastností. Rozhodne sa nespoliehajte len na vizuálnu kontrolu. Predstava, že mäkkú pneumatiku spoznáte zbežnou prehliadkou vozidla pred jazdou, je celkom mylná. Pre predstavu, ak máte správny tlak v pneumatike 2,3 baru, vizuálne sa pneumatika začne javiť ako mäkká až pri tlaku približne 1,5 baru. Zároveň však pod 2,0 baru začne mať vozidlo horšie jazdné vlastnosti.

Prečo je dôležité mať správny tlak v pneumatikách?

Ako už bolo uvedené vyššie, tlak v pneumatikách je kľúčom k optimálnemu jazdnému výkonu. To je hlavný dôvod, prečo by ste mali sledovať tlak v pneumatikách a prečo je to dôležité. Sekundárne má tlak v pneumatikách vplyv aj na spotrebu paliva, prípadne môže nedostatočný tlak viesť k poškodeniu samotných pneumatík. Najdôležitejšia je však bezpečnosť, a teda jazdné vlastnosti vášho vozidla.

Príliš nízky tlak v pneumatikách

Problém je samozrejme v tom, že tlak v pneumatikách je nižší ako predpísaný. To sa prejavuje jednak vyššou spotrebou a najmä horšími jazdnými vlastnosťami. Pneumatika s nižším tlakom „odskakuje“ na bočnici, má vyšší valivý odpor, a preto sa správa inak, ako výrobca vozidla zamýšľal. Niekedy však môže byť nižší tlak v pneumatikách žiaduci a môže krátkodobo pomôcť. Napríklad, ak ste uviazli v blate, piesku alebo snehu. Zabezpečenie väčšej kontaktnej plochy medzi pneumatikami a vozovkou vám môže pomôcť dostať sa z problémov. Uistite sa však, že ste pneumatiky bezprostredne po vyprostení opäť dofúkli na predpísaný tlak.

Príliš vysoký tlak v pneumatikách

Tak ako príliš nízky tlak v pneumatikách, aj príliš vysoký tlak je zlý. Domnelá úspora paliva pri nadmernom nahustení pneumatík sa vám môže vypomstiť v oblasti ovládateľnosti. Pneumatiky nahustené na vyšší ako predpísaný tlak majú menšiu kontaktnú plochu s vozovkou, čo spôsobuje nestabilitu vozidla. Najmä v zákrutách alebo na nerovnom povrchu môže horšia ovládateľnosť nepríjemne prekvapiť.

Plnenie pneumatík dusíkom

Možno ste už počuli, že pneumatiky možno plniť nielen bežným vzduchom, ale aj inými plynmi, napríklad dusíkom. Dusík má lepšie vlastnosti na použitie v pneumatikách najmä v tom, že nie je taký náchylný na zmeny tlaku v závislosti od teploty. Ďalšou výhodou je, že molekuly dusíka sú väčšie ako molekuly kyslíka. Výsledkom sú pneumatiky, ktoré netesnia ani v prípade malej netesnosti v pneumatike alebo okolo ráfika. Jeho použitie na plnenie pneumatík je preto veľmi vhodné. Nevýhodou je vyššia cena. Predajne pneumatík si za plnenie pneumatík dusíkom zvyčajne účtujú 50 až 100 Kč za koleso. Ďalšou nevýhodou je, že nie všetky pneuservisy túto službu poskytujú.

Tlak v pneumatikách elektrických a hybridných vozidiel

Čoraz väčší výskyt elektromobilov a hybridov vedie k otázke tlaku v pneumatikách týchto vozidiel. Jednoducho povedané, nie je v tom veľký rozdiel. Musíte sa riadiť pokynmi výrobcu a pneumatiky naplniť na tlak predpísaný pre konkrétne vozidlo. Tým, že elektromobily a hybridy majú zvyčajne vyššiu hmotnosť vzhľadom na to, že prevážate ťažké batérie, predpísaný tlak v pneumatikách je zvyčajne vyšší ako u vozidiel s konvenčným pohonom.

Vyberáte si zimné pneumatiky? Tu je nový Test zimných pneumatík 2024.

 

  • Matador MP 92 Sibir Snow – foto

    AutoBild 2019

    AutoBild 2018

    ADAC 2016

    Matador MP 92 Sibir Snow

    76 %

    29 recenzií


    Viac

  • Semperit Speed Grip 5 – foto

    ADAC 2023

    AutoBild 2023

    ADAC 2022

    Semperit Speed Grip 5

    90 %

    7 recenzií


    Viac

  • Nokian Hakkapeliitta R5 – foto

    Nokian Hakkapeliitta R5

    80 %

    8 recenzií


    Viac


  • TOPlist TOPlist
    Zavrieť

    Zadajte rozmer vašich pneu

    Najčastejšie: 205 55 R16, 195 65 R15, 195 60 R15, 225 45 R17

    / R